Bízz magadban!

Hogyan űzzük el a meghittséget a párkapcsolatból?

 


Izgalmas az a pillanat, hogy hogyan lépnek be a játszmába a felek. Eric Berne két pontot emel ki. Ahhoz hogy játszmáról beszélhessünk, kell egy horog vagy csali. Ezt a játszmát kezdeményező fél kiveti, hátha a másik erre ráharap. Horog lehet például egy-egy rosszalló pillantás, amire a másik máris reagálhat: „Mit akarsz ezzel már megint?” De lehet egy lecsapott telefon, bevágott ajtó is. A lényeg, hogy a másik hogyan dekódolja az adott dolgot, milyen jelentést tesz mögé.


Ahhoz, hogy a horog elindítson egy játszmát, szükséges az ún. gyenge pont. Ez az, amibe a horog beleakad. Valami, amire a másik fél biztosan reagál. A párkapcsolat kialakulása során a felek rendszerint bemérik egymás gyenge pontjait. Ez a folyamat része. Más kérdés azonban, hogy ezt mire használják. Ha az egyik fél ezt rendre arra használja, hogy egy kicsit megbirizgálja ezt a pontot, akkor máris kezdődhet a játszma, és az intimitás messze száll.


De mi a haszna a játszmának? A fel nem ismert szükségletről már volt szó. Másik fontos elem lehet a negatív nyereség besöprése. Például ha bebizonyosodik, hogy mindig a másik a hibás. Például a játszma indítása is mindig a másik hibája, a másik fél csak váratlanul, véletlenül sodródott a folyamatba. De negatív nyereség az is, hogy nem kell szembesülni fájdalmas dolgokkal, nem kell rá megoldást keresni, helyette lehet játszmázni.


Végezetül néhány gyakori játszma, amit az üldöző szerepéből lehet indítani: Például az „igen, de…” Az egyik fél elkezd valamit mondani, mire a másik máris rávágja: „Igen, de…”. Népszerű a „rajtacsíplek” játék. Amikor az egyik fél felfedez valami hibát a másikban. „A sarokba szorításhoz” már profi üldözőnek kell lenni. Itt az egyik fél megakadályozza a másikat abban, hogy az valamit elérjen. Például az egyik állásinterjúra készül, a másik szóban hangosan biztatja, de az interjú előtti napon a felek csúnyán összevesznek, és máris nem sikerül olyan jól az interjú.


Csúnya játszma a „szépséghiba”. Itt bevonódik egy harmadik fél is, akinek a pár egyik tagja panaszkodhat a társára. Remekül egyet tudnak érteni abban, hogy mit nem csinál jól a harmadik, és miben kellene változtatnia. Ugyanakkor arról nem esik szó, hogy a kibeszélőnek miben kellene magán változtatnia.


Nagyon jellemző a „perpatvar”. Például a pár moziba indul, és az egyik félnek egyáltalán nincs kedve elmenni. Ahelyett, hogy ezt nyíltan megmondaná, így reagál: „miért kell neked állandóan elmászkálni itthonról? Én már nem vagyok jó társaság?” Ilyen mondat után ritkán marad el az esti cirkusz.


www.szemelyescoach.hu


 

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!